
Halvtid i mandatperioden: Våra prioriteringar för de kommande två åren
Halva mandatperioden har nu passerat och sedan den 1 januari 2025 är Anton Sjödell (M) kommunstyrelsens ordförande. Detta i enlighet med det samarbetsavtal vi ingick efter valet 2022 mellan Moderaterna, Socialdemokraterna, Westbopartiet, Centerpartiet och Liberalerna.
Med halva mandatperioden kvar höjer vi tempot i vårt arbete för att släppa lös vår kommuns fulla potential. I det arbetet har vi pekat ut ett antal områden som utgör våra huvudprioriteringar för åren 2025-2026.
1. Ekonomi i balans
De senaste åren har varit ekonomiskt utmanande för hela kommun-Sverige, och likaså för vår egen kommun. COVID-19-pandemin, följt av Rysslands invasion av Ukraina och till detta skenande inflation och lågkonjunktur har satt vår kommun under extra hårt tryck.
En ekonomi i balans är vår centrala huvudprioritering de kommande åren. Åtskruvade ekonomistyrningsprinciper och en ny finanspolicy tillsammans med en väl avvägd budget för 2025 ger oss ett bra grundfundament att stå på. Samtidigt har vi initierat ett arbete som handlar om att vända på varenda krona, stort som smått. Det kommer resultera i att vi i framtiden har en ”mindre kostym”, där servicen till invånare ska upprätthålla god och hög kvalité samtidigt som servicen kanske sker på ett annat sätt än vad den gjort hittills. I takt med att demografin förändras drastiskt det kommande decenniet kan det också vara så att viss service som idag finns inte kommer behövas på samma sätt i framtiden.
Samtidigt har vi antagit en långsiktig strategi för att utveckla Gislaveds kommun, med stora investeringar i att höja attraktiviteten och utöka bostadsutbudet. Vi satsar också mer de kommande åren på underhåll av infrastruktur och kommunala fastigheter.
2. Kommunens beredskapsarbete
Som nämnt i föregående punkt har pandemin och Rysslands invasion av Ukraina förändrat vårt lands, och kommuns, behov av att arbeta med beredskap. Arbetet de kommande åren handlar om att stärka kommunens motståndskraft för att kunna hantera olika typer av kriser och nödsituationer. Det kan inkludera naturkatastrofer som översvämningar eller stormar, men också samhällskriser som pandemier, större olyckor och i värsta fall krig. Beredskapsarbetet omfattar allt från att ha rätt personal på rätt plats till att säkra resurser som mat, vatten, vård- och omsorg för de som är i behov av det. Det kan också handla om att säkerställa kontinuitet i utbildningssektorn, så att våra barn inte hamnar efter kunskapsmässigt under längre perioder av kris.
Kommunens beredskapsarbete innebär också samordning med andra aktörer, såsom länsstyrelsen, räddningstjänst och regionen, för att skapa ett robust nätverk som snabbt kan sättas i arbete vid en kris.
3. Badhus
Våra befintliga badhus är byggda för över 50 år sen och är i många perspektiv i stort behov av att bytas ut. Därför startades för drygt 10 år sedan ett arbete med att ersätta befintliga badhus med en ny för hela kommunen. Långsiktigt blir det mer ekonomiskt att drifta en ny anläggning. Det gäller inte minst när det kommer till energiåtervinning, personella resurser och löpande underhåll.
Ett badhus är en viktig del av kommunens serviceutbud, både för rekreation, folkhälsa och utbildning. Ett badhus kan fungera som en mötesplats för alla åldersgrupper, från barnfamiljer som vill leka i vattnet till äldre som vill träna vattengymnastik. Det är också en plats för simundervisning och simtävlingar
Under hösten har en aktör tilldelats byggnationen av ett nytt badhus på Gisleområdet. Aktören, som är PEAB, har med kommunen tecknat ett samverkansavtal som innebär att vi tillsammans planerar och projekterar fram den bästa lösningen för det nya badhuset.
Samtidigt har en detaljplan antagits, precis före jul, som möjliggör byggnationen av ett nytt badhus.
Målet är att byggnationen ska komma i gång under den senare delen av 2025 och byggtiden beräknas pågå i 2 år. I detta arbete kommer vi noga följa så att både tidsplan och budget hålls, och om nödvändigt fatta beslut för att säkerställa detta.
4. Centrumutveckling i Anderstorp och Gislaved
Centrumutveckling är en viktig del av att stärka våra centralorters attraktivitet och skapa en levande och hållbar miljö för både invånare och företag. I Anderstorp och Gislaved arbetar vi utifrån visionerna ”Bro till Bro i Anderstorp” och ”Gislaved 2040”.
Det handlar om att skapa en mix av olika funktioner. Det långsiktiga arbetet med båda visionerna syftar till att stärka dessa centralorters kärnor och på så sätt skapa utrymme för attraktiva boendemiljöer för alla åldrar, förbättra underlaget för kommersiella verksamheter och offentlig service. I anslutning till detta planerar vi också för att skapa gröna ytor som kan fungera både som mötesplatser, rekreation och för hantering av exempelvis större vattenmängder vid intensivt väder.
Utvecklingen av Gislaved och Anderstorp är avgörande för att stärka dessa orters attraktivitet, både för nuvarande och nya invånare, samt för att locka företag och investeringar.
5. Bostadsområdet Haghult/Tillbo och Haghultsleden i Smålandsstenar
Haghultsleden i Smålandsstenar syftar till att förändra trafikflödena till det västra industriområdet. Idag går trafiken genom befintliga bostadsområden och skapar både osäker trafikmiljö och höga bullernivåer för boende i dessa områden. Haghultsleden som idé kom till efter närmare ett decennium av arbete för att hitta en långsiktigt bra lösning som gynnar både boende och företagen. Den första etappen av Haghultsleden är färdig och öppnad för trafik. De kommande två åren vill vi prioritera att färdigställa den andra etappen och att komma igång med att bygga om gatunätet inom bostadsområdena för att förhindra att tung trafik passerar där i framtiden.
När Haghultsledens andra etapp är klar öppnas ett helt nytt bostadsområde upp i Smålandsstenar, Haghult-Tillboområdet. Detaljplanen har vunnit laga kraft och kommer på några år sikts resultera i 200-220 bostäder i form av både flerbostadshus, radhus och villabebyggelse. Det nya området kommer också innehålla gröna ytor och plats för en framtida ny räddningsstation.
Syftet med projektet i sin helhet handlar om att skapa möjligheter för balanserad, hållbar, utveckling, där både boende och företag kan trivas i det långa loppet.
6. Torgutveckling i Hestra
Vi har startat arbetet med att ta fram en ny detaljplan för att kunna möjliggöra för bostäder intill torget i Hestra. Vi ser framför oss ett flerbostadshus med upp till 5 våningar som möjliggör 16-20 nya lägenheter. Samtidigt vill starta planeringen och arbetet med att rusta upp torget och stationsområdet i nära dialog med lokala aktörer, exempelvis Hestra samhällsförening som sedan tidigare har startat ett sådant arbete.
Torgutvecklingen innebär att man inte bara fokuserar på själva bostäderna, utan även på att skapa en livfull och funktionell offentlig plats där människor kan mötas och umgås.
Vår kommun har stor potential att utnyttja de möjligheter som kommer med att ha järnvägsstationer. Det handlar inte minst om att öka pendlingsmöjligheter, men också för att fler ska kunna bo i vår kommun och samtidigt pendla med tåg till exempelvis Borås.
7. Nöbbele industriområde i Reftele
De kommande två åren kommer vi prioritera att färdigställa Nöbbele industriområde i Reftele. Det som har gjort att hela projektet dragit ut på tiden är för att en ny avfart in till den nya industriområde behöver kommer till. Det är Trafikverket som äger och ansvarar för vägen där avfarten ska vara. Efter många och långa samtal är vi överens med Trafikverket och de kommer inleda planeringsarbetet under 2025 med målbilden att vara klara under andra kvartalet 2026.
Under tiden fram till det kommer vi arbeta med att förbereda det som kommunen kan göra utan Trafikverket, det vill säga arbeta med själva vägen inne på området och anläggning av bland annat vatten och avlopp.
8. Scandinavian Raceway
Scandinavian Raceway, belägen utanför Anderstorp, är en motorbana som har varit och är en viktig del av Sveriges motorsporthistorik, och även haft internationell betydelse genom olika racingevenemang. För kommunen innebär motorbanan både ett kulturarv och en ekonomisk resurs, som vi inte anser har utnyttjats i tillräckligt hög grad.
Vi kommer därför under de kommande två åren arbeta strategiskt med destinationsutveckling av Scandinavian Raceway och vårt långsiktiga mål är att åter få hit internationella stortävlingar. Framtida utveckling av området kan inkludera investeringar i förbättrade faciliteter för både tävlande och besökare. Motorbanan har också potential att i större utsträckning bli ett nav för evenemang och turism, vilket kan ge ekonomiska fördelar för hela kommunen.
9. Översiktsplan
En översiktsplan är ett strategiskt dokument som skapar riktlinjer för hur en kommun kan utvecklas på lång sikt. Den omfattar både fysisk planering (som var nya bostäder kan byggas och företag etableras), men också sociala och miljömässiga aspekter (som hur vi ska hantera trafik, grönområden, vattenförsörjning eller energiproduktion).
Syftet med en översiktsplan är att skapa en långsiktig vision för kommunens utveckling som är hållbar och anpassad efter framtida behov. I det arbete som påbörjats under 2024 pratar vi om en tidshorisont på 40 år framåt i tiden.
Tidigare har varje ort haft en egen så kallad fördjupad översiktsplan, varav den äldsta gällande är från 1993. Ett översiktsplansarbete tar mellan 2-3 år på grund av de stora antalet utredningar och underlag som behöver inhämtas i kombination med allmänhetens möjligheter att komma med synpunkter och inspel under arbetets gång. Att ha så gamla fördjupade översiktsplaner är, rätt uppenbart, inte acceptabelt. Ett samhälle hinner att förändras relativt mycket på 30 år.
Med den nya översiktsplanen tittar vi närmare på alla orter, så att alla orter får moderna och uppdaterade planer för att möjliggöra framtida samhällsutveckling.
Detta arbete är prioriterat från vår sida de kommande två åren och målet är att vara i hamn till i början av 2027.
10. Uppföljning av kommunplan och nämndplan
I början på varje mandatperiod fastställer kommunfullmäktige en kommunplan och nämnderna fastställer sedan nämndplaner. Kommunplanen handlar om övergripande mål för kommunen, medan nämndplanerna fokuserar på de specifika verksamheter som varje nämnd ansvarar för, som utbildning, socialtjänst och kultur.
Vi vill det kommande året ta ett större grepp i uppföljningen av dessa beslut. Syftet är att säkerställa att de mål som satts upp för en viss period följs av förvaltningarna och att de fortfarande är aktuella och realistiska.
Vi kan kalla det för en ”Halvtidsuppföljning”, vilken ska innebär att man gör en noggrann analys av hur det går med de olika projekt och mål som har satts upp. Om vissa mål inte har uppnåtts kan det finnas behov av att justera strategier eller omprioritera resurser för att säkerställa att de långsiktiga målen fortfarande är genomförbara.
Sammanfattning
Varje punkt i den här listan är ett exempel på viktiga områden som vi kommer prioritera den resterande perioden av mandatperioden. Det är området där kommunen arbetar för att främja utveckling och förbättringar. Oavsett om det handlar om en ekonomisk i balans, ökat bostadsbyggande, eller specifika projekt som motorbanan, är det alla delar av en långsiktig plan för att säkerställa en hållbar och attraktiv framtid för invånarna och samhället i stort. Genom att noggrant följa upp dessa punkter, och justera vid behov, kommer vi kunna skapa en stabil grund för framtida tillväxt och välfärd i Gislaveds kommun.